Mina fina nysträngade och tvättade gitarrer

Japp, är det något som tar tid så är det att stränga om gitarren iallafall om man har en gitarr med rörligt stall. Som tur är skulle jag bara stränga om en med rörligt stall och en med fast stall. -.- Men det hela visade sig vara väldigt trevligt faktiskt för jag har nämligen oljat halsen så att allt skit åker bort + att man får en härligt citrondoft på guran :)

Här är en del produkter du behöver för att stränga om och olja gitarren

produkter för omsträngning

Här har jag från vänster:

Pappersdukar: Bra för att ta bort lite smuts på trånga ställen på gitarren, bara torka av helt enkelt.

Bomull: Det här va något jag testade när jag använde oljan men det luddade bara så det är inte att rekomendera

Gitarr: Förstås

Citronolja: (högst upp i bild) Koncentrerad citronolja som enligt musikaffären inte alls behöver spädas ut så jag gjorde inte det.

Trasa: Till att dutta lite olja på och sedan applicera på gitarrhalsen och gnugga.

Strängar: Av eget val, till denna gitarr har jag lite tjockare strängar eftersom jag droppar gitarren till D A D G B E istället för vanlig E-stämning (E A D G B E) Då blir den droppade strängen inte så slapp och man får ett tyngre ljud.

! Viktigt !
När man strängar om en gitarr med FAST stall och bestämmer sig för att olja den kan man ta bort alla strängar med en gång och sedan tvätta men om man har en gitarr med RÖRLIGT stall tycker jag att man ska ta en sträng i taget så att man inte förlorar intoneringen och stämningen.

Så här såg min gitarr med fast stall ut under proceduren

Före, alla strängar är borttagna

 

Inoljad

Efter tvätten, ganska stor skillnad!



Här är guran med fast stall:

Före och efter


That's it! Och hela kalaset höll på i ca tre timmar! Men är man intresserad så känns det bara som en timme iallafall första gången. :]

Och ni kanske vill höra hur gitarrena låter? Ja då får ni väl helt enkelt pallra er iväg till Ungdomens Hus i Uppsala den 28 mars och lyssna på vårat band! Om inte annat så lägger jag väl kanske upp en video då jag spelar med gitarrerna. Hade bra så länge!

Kommentarer
Postat av: Malin

Mycket fint broder =)

2009-03-24 @ 18:20:25
URL: http://malinkansy.blogg.se/
Postat av: Marcus

Ååå det ser najs ut. Nyfixade guror är fint minsann! Bra bilder, man ser verkligen skillnaden.

2009-03-24 @ 19:10:31
Postat av: Patric

Tack för tipset!

Kan inte visas tydligare!

2010-11-06 @ 21:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0