Metallica

-:Resan:-

Absolut så måste jag ju blogga om denna ljuvliga spelning, låtarna, draget och känslorna både före, under och efter spelningen. Jag har dessvärre inge bra bilder så det blir inga såna.

Före spelningen var man ju helt tokig. Jättetaggad helt enkelt. Först var det tänkt att jag skulle åka in ganska sent så att jag skulle vara där precis när förbanden började men jag åkte in med grabbarna lite tidigare tog en bärs och njöt av den härliga Metallicastämningen runt globen. Men jag tyckte vi satt å väntade för länge...

Till slut blev jag otålig och började tjata lite men sen när Gustav kom (som skulle kört dit mig från början) så ville han gå in med en gång medans dom andra killarna väntade lite till.

-:Globen, sittplatser och trevlig man från norrland:-

Väl inne i Globen försöker jag hitta rätt, om ni inte visste så hade vi alla spridda sittplatser och jag försökte hitta min under förbandet vilket var ganska klurigt eftersom det va ganska mörkt så jag satte mig fel från början men förstod sen min miss och flyttade mig till rätt plats. Jag hamnade bredvid en trevlig norrläning som var där själv och tittade. Vi diskuterade förbanden lite och vad vi ville höra Metallica spela sen i pausen innan Metallica kom på ringde jag Gustav för att se var han satt, han var inte alls långt bort så jag gick dit och pratade lite. Sen fick vi idé. Vi gick tillbaka till min plats, jag gick fram till norrlänningen och sa: "Hej, hördu du, jag undrar en sak, jag frågar rakt på men det är såhär att jag har en polare som sitter där borta *pekar* skitbra plats också och jag undrar om du skulle vilja byta så att vi kan sitta bredvid varandra". Med en gång svarade han "Javisst, självklart" och jag blev aldeles jätteglad för nu fick jag sitta bredvid en polare och det ska jag säga, höjde spelningen ganska mycket.

Så jag vill tacka denna sköna man från norrland som var så snäll och bytte plats med Gustav så att vi kunde sitta bredvid varandra! Tack så mycket!

-:Spelningen:-

Jag och Gustav sitter otåligt och väntar på att Metallica ska kliva in, nu är det mycket folk härinne, proppfullt! En härlig stämning. SEN HÖR MAN!!! ECSTACY OF GOLD ljuder i lokalen och alla ställer sig upp. När väl Metallica kommer in kör dom första spåret "That was just your life" från nya skivan med EXTREMT coola ljuseffekter! Det hänger gravkistor i taket där det sitter spottar som skickar iväg nå grymt häftigt ljus som ser ut som laserstrålar över scenen och framför allt. Dom spelar som gudar.

Spelningen fortsätter i hög klass och dom kör några oväntade låtar, men sen kommer dom förutsägbara, sad but true, nothing else matters och enter sandman. Gustav gick för övrigt och bytte kylvatten under nothing else matters vilket jag tyckte var mycket skoj. Men när dom här "förutsägbara" låtarna blir jag lite otålig trots att dom är bra så har man faktiskt tröttnat på dom lite grann så jag sitter mest och väntar på låtarna som kommer sen men stämningen är hela tiden på topp, ibland verkar publiken lite trött, dom röjer nog mest till dom gamla låtarna som No Remorse och Harvester of Sorrow vilket jag håller med om. Och jag får absolut inte glömma att nämna att dom körde världens bästa låt: Master of Puppets. Denna låt va naturligtvis min favvo som dom utförde grymt bra såklart.

Dom körde bra låtar men framåt slutet är jag faktiskt ärligt talat lite seg, lite trött på dom självklara låtarna och jag ville att dom skulle köra någon dragigare låt som Blackened eller Battery. Fight fire with fire fick bli en räddning tror jag, men den kom före dom förutsägbara låtarna så jag hade nog velat se den efter dom istället men den va enormt bra och lite oväntad. Till slut kom Jump in the Fire som va bra men Lars körde annorlunda på trummorna på vissa ställen som gjorde den lite tunn. Så avslutade dom med seek and destroy och då faller det ner svarta stora ballongbollar från taket i olika storlekar där det står Metallica på i vit text. Dessa bollar sparkar bandet ut till publiken samtidigt som dom spelar och publiken slår tillbaka, väldigt lustigt men jag antar att det också var lite smygreklam för "Sonisphere" som drar igång i år också men det var absolut en ritkigt kul grej. En annan skön grej va att dom tände allt ljus i lokalen så att publiken syntes under sista låten så att James kunde se vilka som inte sjöng med. Mycket nöje.

-:Känslor efteråt... djupt:-

Det är alltid lite härligt och skönt att gå från en konsert samtidigt som det är sorligt och väldigt tomt när man kommer hem. Jag fick skjuts av Gustav hem så vi kunde prata om konserten efteråt vilket va mycket trevligt. Men när man väl är hemma och nu dagen efter så känns det konstigt... Man tänker "Fan va bra det va" sen "Tråkigt att det är slut" sen "Dom är så jäkla stora och det blir alltid bra, det är en dröm att få se dom" sen "Det finns nog inget band som blir så där stort, det där är fan dom största" sen "(samma tankte tillagt med): vi kommer aldrig bli så stora" Vilket är en dum och konstig tanke men det surrar omkring ändå, man ska nog inte jämföra sig med jättarna. Sen tänker jag "Jag känner mig så tom och sorgsen, är det bra?" Efter en stunds tänkande så kommer man till den bästa slutsatsen: "Jag vill se dom igen"

Ja, det där va nog allt förutom en setlist, här kommer den. Kommentera gärna och fråga.

-:Setlist:-

1. That was just your life
2. The end of the line
3. Harvester of sorrow
4. No remorse
5. One
6. Broken, beat and scarred
7. Cyanide
8. Sad but true
9. Turn the page (cover)
10. All nightmare long
11. The day that never comes
12. Master of puppets
13. Fight fire with fire
14. Nothing else matters
15. Enter sandman
16. Helpless (cover)
17. Jump in the fire
18. Seek and destroy

Det va faktiskt rätt kul att dom körde covers också, men jag tycker att dom kunde byt ut Turn the page mot en egen öslåt :) Helpless var mer oväntad och den är det drag i så det var bra.

-:Slutligen:-

Ok, allt som är skrivet är kanske inte i exakt ordning men man kommer inte ihåg allt. Setlisten hittade jag på en annan sida annar hade jag aldrig kommit ihåg.

Väldigt bra spelning och jag vill absolut se dom igen. Och nu när jag skrivit av mig känner jag mig inte lika tom. Tack för att du läste.

Hade fint och tack Metallica för en suverän spelning, hoppas vi syns igen!

Kommentarer
Postat av: Marcus

låter fett, kul att de körde så mycket från nya.

2009-03-08 @ 11:14:32
Postat av: Bojan

detta har jag missat,kommer med nästa gång!!

2009-03-08 @ 17:21:27
Postat av: Malin

Det låter kul Niklas, å extra bra att du fick sitta bredvid en vän. Kan inte va lika skoj själv. Jag är fortfarande avis dock!



Å vilken härlig metal-farmor vi har =)

2009-03-08 @ 17:49:48
URL: http://malinkansy.blogg.se/
Postat av: Madelene

Go Bojan!

2009-03-08 @ 21:35:32
Postat av: JH

Tur att du inte hade Söndagsbiljett. Förstå FIASKOT när dom ställer in!!! Lät som en kul konsert nu ångrar man att man inte ansträngde sig mer och åkte till Globen. Men men det går väl fler tåg.

2009-03-09 @ 00:11:45
Postat av: Hanna

Själv har jag mitt goda kvar då, nån gång i maj ;)



Tråkigt såklart att de ställde in igår men jag kan inte påstå (som JH) att det var fjasko. Fjasko hade det varit om James försökt trots matförgiftning och gjort en dålig spelning. Då hade jag blivit riktigt besviken!

Nu hoppas jag på att maj kan erbjuda en bättre arena. I Globen beror det allt för mycket på var man hamnar om ljudet blir bra. En utomhusspeling på Stadion en dag i slutet av maj, det skulle sitta fint ;)

2009-03-09 @ 11:03:20
URL: http://virrpanna.blogspot.com
Postat av: Niklas

Ja det har du rätt i Hanna men jag tyckte ändå synd om er igår för jag vet hur taggad jag va innan spelningen och hur bra det va men som sagt, superbra att dom kommer i maj istället då. Ni får ösa då!

2009-03-09 @ 16:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0